Show all

    Mit hoz és mit visz az új Facebook hírfolyam?

    FunkyGeek uj facebook feed

    FunkyGeek uj facebook feed

    Az új Facebook hírfolyamról szóló bejelentés nyomában

    Január első hetében felrobbantotta az internetet Mark Zuckerberg újévi bejelentése, miszerint radikális változások jönnek a népszerű social media platform fő algoritmusaiba: lépten-nyomon ilyen reakciókba botlottunk, hogy “csak a csoportoknak lesz értelme, csináljunk csoportot”, stb.  Mielőtt radikális változásokat eszközölsz a Facebook jelenléted alakításában, javasoljuk, gondold át, hogy mit is hoz jelenleg a vállalkozásodnak a Facebook? Ezek az eredmények azt adják-e, amit elvársz vagy ha nem, akkor milyen konkrét, kézzel fogható hasznot generál ez a marketing csatorna?

     

    Találgatások helyett utánajártunk, hogy mit fog jelenteni ez a gyakorlatban.

     

    Több poszt az ismerősöktől, kevesebb szenzációhajhász vagy lájk-vadász és virális tartalom

     

    Dőreség azt gondolni, hogy hirtelen újításról van szó. Már tavaly elindultak olyan változások a Facebookon, amelyek tudatosan különböző eszközöket adtak az üzleti és magánfelhasználók számára. Ilyen például az ajánlások kérése vagy az üzleti vállalkozások számára a termékek és a szolgáltatások eltérő jellegéből adódó ajánlási funkciók. Szintén elkezdtek bizonyos tartalomszegmentálási folyamatokat is, lásd Marketplace bevezetése, ezzel létrehozva kvázi a Facebook apróhirdetési rovatát.

     

    Mostantól nem élveznek előnyt a virális videó- és tartalommegosztó oldalakról kitett posztok, illetve a “taggeld be az ismerősöd, ha szerinted érdekli jellegű” bejegyzések. Mivel az előző algoritmus a virális és szenzációhajhász tartalmakat részesítette előnyben, ezzel szemben az újítás a tartalmas emberi kapcsolatok támogatását célozza, hirtelen meg fognak jelenni olyan posztok ismerősöktől, akiktől már régóta nem láttunk bejegyzést.

     

    Tehát a Facebook új jelmondata: a kapcsolatok és kommentek fontosabbak a tartalomnál. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy azok a bejegyzések fognak nagyobb megjelenést kapni, ahol valódi párbeszéd alakul ki egy-egy poszt körül. Tehát a “lájk” nem lesz annyira fontos. Az algoritmus figyeli azt is, hogy milyen terjedelmű egy-egy párbeszéd az adott poszt alatt, tehát a “jaj, ne már” vagy a “LOL” nem számít terjedelmes beszélgetésnek.

     

    A lecke fel van hát adva, olyan posztokat és fizetett hirdetéseket érdemes kitenni, amelyek valódi beszélgetéseket indítanak be.

     

    Továbbra is előnyt élveznek azonban az olyan jellegű posztok, ahol valaki tanácsot, véleményt vagy segítséget kér. Szintén nem lesznek visszasorolva a különböző pénzgyűjtő akciók, akár magán, akár civil vagy bármilyen egyéb területről érkeznek.

     

    Kik fognak nyerni az újításokon?

     

    “Ami nem jó az üzletnek, az jó a véleményvezéreknek”  – mondta Thomas Drew vezető social media elemző a Forbes-nak. Azok a személyek, akik jelentős követőtábort építettek ki és evangelizálnak, vagyis olyan személyes kommentek kíséretében osztanak meg tartalmat, amire sok ember reagál több mondatos hozzászólással, ezek a típusú bejegyzések fogják kapni a legtöbb organikus – nem fizetett – megjelenést.

     

    Ez egyébként inkább az Instagram taktikájára hajaz. Ebből élnek az Instagram sztárok: a különböző márkák az ő személyes követőtáborukon keresztül közvetlenül és hitelesen tudnak a potenciális fogyasztóikkal kommunikálni, elég leszerződtetni egy néhány ezres követő táborral bíró Instagrammert. Úgy tűnik, efelé tendál most a Facebook is, így várható, hogy a hirdetők ezen a platformon is elmozdulnak ebbe az irányba.

     

    A fizetett hirdetések létrehozásánál is törekedni kell úgy tűnik az olyan posztok kialakítására, amelyek beszélgetést indítanak el. Ami viszont azt hozza, hogy folyamatosan figyelni és moderálni kell majd a hozzászólásokat, tehát nem elég online marketernek lenni, online kommunikátorrá is kell válni és valódi elköteleződést létrehozni a potenciális célközönséggel.

     

    Mi áll ezeknek az újításoknak a hátterében?

     

    Az USA választások kimenetele kapcsán sok vád érte a Facebookot, hogy a virális tartalmakat priorizáló algoritmusa miatt könnyen lehetett a tömegek befolyásolására használni. Ezek a negatív kritikák már komolyan kezdték kikezdeni a social media platformot. Konkrétan a Facebook káros mentális hatásáról szóló tanulmányok növekvő száma volt a másik ok, amiért Zuckerberget egyre több támadás érte. Valahol érthető, hiszen 1.98 milliárd ember Facebookozik a világon naponta.

     

    Mit kell tenni, ha továbbra is üzleti célra szeretnénk használni a Facebookot?

     

    A személyes véleményünk az, hogy ugyanazt, amit eddig:

     

    1. Átgondolni, hogy hol a helye a Facebooknak a termékem vagy szolgáltatásom értékesítésében, népszerűsítésében

     

    1. Posztolni és eleinte nem nagy összegekért kiemelni.

     

    1. Folyamatosan monitorozni és mérni az eredményeket.

     

    1. Megtartani, ami működik, átgondolni, hogy miért nem működik, ami nem hozza az eredményt.

     

    Másrészt bizonyos piacokon – pl. Dél Amerika egyes országaiban – tesztel a Facebook egy olyan megoldást, ahol a vállalkozások posztjait egy külön helyre tereli. Olyasmire, mint mondjuk a Marketplace és ezt Fedezd fel! néven futtatja, jelezve, hogy ha érdekel az ilyen jellegű tartalom, vagy valamit keresel, ott megtalálod. Erről azonban még nem tudni semmi biztosat, hogy széleskörben be fogja-e vezetni a Facebook, vagy marad lokális, vagy kivezeti még ezekről a piacokról is.

    Az elkövetkező hetekben folyamatosan monitorozni fogjuk a változásokat és beszámolunk a tapasztalatainkról.

    Ha kétségeid vannak, hogy folytasd a vállalkozásod népszerűsítését a továbbiakban, fordulj hozzánk bizalommal itt

     

     

    Juhasz Vera
    Juhasz Vera
    Internet őrült vagyok mióta először megláttam egy Netscape böngészőt úgy 23 évvel ezelőtt. Imádok emberekkel foglalkozni és bitet hegeszteni. A KKV szektorral dolgozni is ezért szeretek: a projekt felmérése, letárgyalása egyfelől üzleti dolog, másrészt coaching is. Az oldal/app/szoftver kivitelezése pedig IT feladat. Itt veszem hasznát a 20 évnyi IT tapasztalatomnak, mely során fejlesztettem, volam projekt és termék menedzser és most mindezt a tudást FunkyGEEKként adom tovább az ügyfeleinknek.